Back to All Events

Vinterjazz: Loco x Wetwear

Vinterjazz 2020
Jazz Club Loco præsenterer to højaktuelle projekter fra det københavnske label for fri melodisk musik – Wetwear.

Kota Yamauchi x Anders Bach (JP/DK)

Det her er en duo, der spiller passiv-aggressiv newage musik. Guitarist Kota Yamauchi (JP) og den elektroniske musiker Anders Bach (DK) dekonstruerer sammen deres opfattelser af ambientmusikken igennem frenetiske melodier og knuste digital rytmer. Det er improviseret og abrupt tranceinducerende musik, der er varmt.

I februar 2019 udgav duoen albummet ”Totem” på kassette og cd via Wetwear. ”Totem” blev indspillet på Mayhem i København en isnende kold aften samme vinter ifm. duoens allerførste musikalske møde. Efter en for nyligt veloverstået turné i Japan i oktober vender duoen nu tilbage til København.

Kota Yamauchi er en eksperimenterende guitarist fra Kyoto i Japan. I sine improvisationer behandler han guitaren med gamle effektpedaler og fundne objekter. Disse elementer bliver brugt til at skabe intime multi-lagrede lydcollager, der udvikler sig organisk. Kota er en aktiv bidragyder og ildsjæl på den Kyoto’ske musikscene, særligt i og omkring kunsthuset Urban Guild. I 2017 udgav Kota sit solo-album ”In The Sentō” (på Hoge Tapes), der er optaget live i et traditionelt japansk bad, og har i den forbindelse turneret i Europa, Japan og Australien.

Anders Bach er musiker og skribent. Han bruger aktivt akustisk intimitet og digital mani i sin musik, der føles hyperaktiv i nedsat tempo. Anders har igennem sit arbejde med trommer og elektronik sat sit præg på den danske musikscene både som solo-artist og i mange forskellige bands og konstellationer, hvilket bl.a. resulterede i en nominering som Årets Musiker til Steppeulven 2019. Derudover skriver Anders artikler til diverse tidsskrifter for elektronisk musik, nævneværdigt om kunstig intelligens, æstetik og klimaforandringer, hvilke han har præsenteret til konferencer og på institutioner i USA, Kina, Tyskland og Korea (bl.a. ICMC, SMC, Mills College). Anders er derudover medstifter af pladeselskabet Wetwear, et netværk for fri melodisk musik.

Kota Yamauchi: http://kotayamauchi.tumblr.com
Anders Bach: http://theopenbone.com

– – –

Rasmus Kjær – Turist (feat. Anders Bach og slideshow)

Line up:
Rasmus Kjær: Keyboard, sang
Anders Bach Pedersen: trommer, eletronik

Pianisten Rasmus Kjær (Under Byen, Klimaforandringer) har netop udgivet sit 3. album ‘Turist’ via Wetwear. Albummet er en guidet tour gennem esoteriske keyboardlandskaber, der i mere end én forstand fortæller en historie. Aldous Huxley, Samson Raphael Hirsch, Aphex Twin og Denzel Washington har alle – på hver deres måde – været i berøring udsagnet: ‘Det handler ikke om, hvad du har, men om hvordan du bruger det, du har’. Ord som disse satte sig tilsyneladende i Rasmus Kjærs bevidsthed, da han indspillede sit nye album, et oprigtigt og dristigt konceptværk, der giver sig ud på en rejse mellem stilarter og billige synthesizers.
‘Turist’ byder på emulgerede opkog af ‘eksotiske’ lyde og balancerer på en hårfin grænse mellem nostalgisk autenticitet og usentimental plasticitet. Rasmus Kjær piller problemfrit stilarter fra hinanden og kværner eksempelvis kinesisk zither og meditativ messen sammen til 8-bit videospilssoundtracks, afrobeat-swing og syntetisk beguine.

Den såkaldte ‘turist’ drager på en rejse gennem esoteriske og fremmede landskaber, der tager turisten gennem overvældende, lokale ritualer og sidenhen over i usikre og farlige territorier. Mens albummets ’turist’ gennemgår en række ildprøver og opnår en form for renselse, søger Rasmus Kjær ligeledes at finde en retning i sin musik og i livet. Underrepræsentationen af ‘dyrt’ og ‘rigtigt’ gear på albummet kompenseres af Rasmus Kjærs humoristiske komponering og kløgtige forståelse af musikhistorien.

Rasmus Kjær indledte arbejdet på ‘Turist’ helt tilbage i 2007, mens han turnerede USA tynd med det ikoniske band Under Byen. Ude på de åbne motorveje fiflede han med et lavkvalitets minikeyboard, og herfra opstod de første bidder til ‘Turist’. Henover det næste årti lagde Rasmus Kjær gentagende gange projektet på hylden og fokuserede i stedet på andre aktiviteter som jazzpladen ‘Broken Bow’ (2012), soloalbummet ‘Orgelimprovisationer’ (2016) og samarbejder med grupper som Frisk Frugt, SVIN og Klimaforandringer. Fra tid til anden kom projektet dog op igen, og 12 år senere – med hjælp fra venner og producer Rune Borup (Jacob Bellens, Vinnie Who) – har han færdiggjort sit seneste albumudspil, der er lige dele naivt og kløgtigt.

“Rejsen i et pixeleret landskab der farves af de digitale lyde, føles både som noget ganske nyt og som noget enhver computernørd fra 90’erne føler de kender” – Phonopolet.dk ”

“The great imagination of the musician and his extraordinary ability to create imaginative motifs, created a unique atmosphere that is the resultant of forgotten sounds and today’s way of perceiving musical matter.” – Longplay